Groeiende langdurige werkloosheid 45-plussers
Zo maar een regel uit een nieuwsbericht van de vorige week.
De afgelopen vier jaar is de werkloosheid onder 45- tot 65-jarigen geleidelijk opgelopen van 93 duizend in het derde kwartaal van 2008 tot 173 duizend in het derde kwartaal van 2012.
Het aandeel werklozen van 45 tot 65 jaar dat op korte termijn uitstroomt naar werk is betrekkelijk klein. Van de werkloze 45-plussers in het tweede kwartaal van dit jaar hadden 25 duizend drie maanden later een baan. Dit komt neer op 15 procent.
VVD: er is wél werk, er zijn wél vacatures
En zo blijft het maar door gaan. De VVD-parlementariërs deden vorige week in het debat over de regeringsverklaring of ze in een andere wereld leven: zij beweren dat het wellicht moeilijk is, maar dat er wel degelijk banen zijn. Onze jobcoaches bij het UWV doen voor deze dwaallichten niet onder: ze erkennen dat het moeilijk is om een baan te verwerven, maar dat we desondanks gewoon door moeten gaan met het één keer per week solliciteren. Op wat?
Leeftijdsdiscrimninatie
Elke keer als er weer nieuwe cijfers beschikbaar komen, dan komen de diverse media steevast met illustratieve verhalen van slachtoffers van deze leeftijddiscriminatie. Want dat is het natuurlijk: jongeren gaan altijd voor. En waarom? Daar zijn geen redenen voor, want de 45plusser is helemaal niet star, is helemaal niet vaak ziek, heeft nog veel energie. Op jongeren hebben ze voor dat ze meer ervaring hebben, doordachter te werk gaan en vaak een uitgebreider netwerk hebben.
Hier twee voorbeelden uit de Volkskrant van 16 november 2012. De 59-jarige personeelswerker Suzanne Neuman en de 51-jarige laborant Eric Oude Engberink.
50-plussers vormen interessant arbeidspotentieel
Bij al deze verhalen valt het op dat de 50plus-werklozen afkomstig zijn uit alle beroeps- en functiegroepen. Wie zitten er thuis allemaal zoal achter de geraniums: ontwerpers, ingenieurs, ambachtslieden, verkopers, boekhouders, administratief medewerkers, ict-ers, leraren, directeuren, projectleiders, magazijnbedienden. Ze zijn allen beschikbaar.
De sociale 50-plus onderneming
Waarom organiseren wij 50-plussers ons niet? Waarom trekken we geen lange neus naar het UWV en de HR-managers? Zet al onze kennis, vaardigheden en netwerken in een brainstormsessie bij elkaar, dan kan het toch niet uitblijven dat er een goed markt-idee ontstaat. Met ons allen beginnen we een heuse sociale onderneming. Met hart en ziel storten we ons op ons -uiteraard- florerend bedrijf. En we dragen onze eigen personeelschef, we gebruiken natuurlijk gewoon de ouderwetse functienamen, op om alleen te rekruteren uit het 'overschot' bij het UWV.Of zoals de politici zeggen: uit de groepen in de samenleving die een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Kansloze werklozen, bedoelen ze.
21 november 2012
Sociale onderneming van 50-plussers
Labels:
50-plus,
50+,
50plus,
AOW leeftijd,
arbeidsmarkt,
banen,
generatie,
generaties,
ondernemen,
ontslagen,
ouderenbeleid,
passie,
personeelsadvertentie,
solliciteren,
UWV,
werkervaring,
werkloosheid,
werkzoekenden
17 augustus 2012
Boven 45 ben je kansloos
Het werkloosheidscijfer is in juli opgelopen naar het half miljoen. De Volkskrant van 17 augustus laat een aantal werklozen uit verschillende leeftijdscategorieën aan het woord over hoe zij hun werkloosheid ervaren en wat dat betekent voor hun dagelijks leven. Zo ook mijn generatiegenoot Jan-Ernst de Planque. "Boven 45 ben je kansloos", zo zegt hij. Ik kan me helemaal vinden in wat hij vertelt.
24 juli 2012
50-plussers zoeken vacatures via de krant
bedrijven weten consumenten wel te vinden
Te pas en te onpas word ik door bedrijven gebeld (ondanks de inschrijving in het bel-me-niet-register) over krantabonnementen, uitvaartverzekeringen en ik weet niet wat al meer. Ik ontvang folders van energiebedrijven, van ziektekostenverzekeringen waarmee ik geen relatie heb, maar die mij met hun product perfect weten te vinden. Alleen voor vacatures weten ze mij niet te vinden.
50-plussers lopen vacatures mis
Een onderzoek dit voorjaar wees uit dat 50-plussers te weinig gebruik maken van de sociale media en daardoor kansen op een baan laten liggen. En opnieuw lag de Zwarte Piet bij de werkzoekende. We hebben hier al veel kunnen lezen over werkgevers die geen zin hebben om ouderen aan te nemen, terwijl steeds weer blijkt dat die net zo goed zijn als 40-minners.
Te pas en te onpas word ik door bedrijven gebeld (ondanks de inschrijving in het bel-me-niet-register) over krantabonnementen, uitvaartverzekeringen en ik weet niet wat al meer. Ik ontvang folders van energiebedrijven, van ziektekostenverzekeringen waarmee ik geen relatie heb, maar die mij met hun product perfect weten te vinden. Alleen voor vacatures weten ze mij niet te vinden.
50-plussers lopen vacatures mis
Een onderzoek dit voorjaar wees uit dat 50-plussers te weinig gebruik maken van de sociale media en daardoor kansen op een baan laten liggen. En opnieuw lag de Zwarte Piet bij de werkzoekende. We hebben hier al veel kunnen lezen over werkgevers die geen zin hebben om ouderen aan te nemen, terwijl steeds weer blijkt dat die net zo goed zijn als 40-minners.
vacatures in de krant
Wellicht moeten werkgevers ook meer moeite doen om kanalen te gebruiken
die ook 50-plussers gebruiken. Want wij 50-plussers gebruiken namelijk
nog altijd vooral de krant voor het zoeken naar banen. Misschien is het daarom ook een idee om die extra UWV-subsidie voor jobcoaches voor 50-plussers (nog niets van gemerkt, overigens) aan
de werkgevers wordt gegeven. Tenminste als die beloven dat die dan hun
openstaande vacatures ook weer in de krant plaatsen. Ik denk dat ze dan
zullen zeggen, dat het hen dan allemaal weer te langzaam gaat. Alsof de
50-plus directeuren van al die bedrijven de hele dag aan het Twitteren
en Linkedinnen zijn. Dat gelooft u toch niet echt? Het is de nieuwe
snelle beroepsopvatting van HRM-afdelingen en recruiters.
![]() |
| De 50-plusser zoekt vacatures via de krant.... |
banen zoeken via Twitter
De 'ouderwetse 50-plusser' van het leesplankje en de Isingplaten moet zich maar aanpassen aan de gebruiken van de werkgever, zo vinden 'ze'. Nooit is er een uitleg bij hoe we dat dan moeten doen. Om de op de loer liggende kritiek dat ik altijd zo negatief ben voor te zijn, zal ik dan hier die service bieden. Een 2-minuten-cursus "Zoeken naar vacatures op Twitter", zonder dat u zelf een Twitter-account hoeft te hebben.
Ga naar www.twiba.nl en u krijgt daar een invulschermpje te zien. Er zijn op dit moment maar liefst 924489 vacatures online.
De 'ouderwetse 50-plusser' van het leesplankje en de Isingplaten moet zich maar aanpassen aan de gebruiken van de werkgever, zo vinden 'ze'. Nooit is er een uitleg bij hoe we dat dan moeten doen. Om de op de loer liggende kritiek dat ik altijd zo negatief ben voor te zijn, zal ik dan hier die service bieden. Een 2-minuten-cursus "Zoeken naar vacatures op Twitter", zonder dat u zelf een Twitter-account hoeft te hebben.
Ga naar www.twiba.nl en u krijgt daar een invulschermpje te zien. Er zijn op dit moment maar liefst 924489 vacatures online.
In het bovenste invulveld noteert u de functie waarnaar u op zoek bent. We vullen in "Koerier", want dat is een populaire baan voor 65-plussers, zo hebben we onlangs gelezen. We drukken op de TAB-toets om naar het andere veld te gaan, we voeren nog geen regio in: even om te kijken hoeveel koeriersvacatures er op dit moment in Nederland zijn. We drukken op "Vind" en we zien dat er 537 koeriers gevraagd worden. Niets aantrekken van het feit dat er in het tweede veld nu staat Plaatsnaam (Amsterdam), dit is slechts een voorbeeld.
We willen weten of er ook koeriers in Den Bosch worden gevraagd, en vullen daarom daar die plaatsnaam in. Dan wordt de spoeling al aanmerkelijk dunner: er zijn twee advertenties voor koerier. Als u goed kijkt, dan ziet u dat één vacature van 5 dagen geleden is en de ander is ongeveer een maand oud.
Tijd genoeg
Dat is het hele eieren eten van zoeken naar banen via Twitter. U kunt invullen wat u wilt: banketbakker, bezembinder of verwarmingsmonteur. Soms moet u wel even geduld hebben en wachten op het resultaat. Maar dat is voor u geen probleem: u hebt toch alle tijd van de wereld. Werkloos toch?
Dat is het hele eieren eten van zoeken naar banen via Twitter. U kunt invullen wat u wilt: banketbakker, bezembinder of verwarmingsmonteur. Soms moet u wel even geduld hebben en wachten op het resultaat. Maar dat is voor u geen probleem: u hebt toch alle tijd van de wereld. Werkloos toch?
17 juli 2012
Generatiemanagement - XXX
Op 7 maart 2012 hebben we hier al eens gesproken over de verschillende generaties op de werkvloer. Rijp en Groen heette het. Die gingen met elkaar in dialoog. Zet een groep Human Resource Managers aan dit onderwerp, dan wordt de verschrikkelijke term 'generatiemanagement' gebruikt. Een X-er erbij, zo staat vandaag in de Volkskrant, doet wonderen. Drie X-en en je hebt XXX, zou ik er aan toe willen voegen.
Uit: de Volkskrant, 17 juli 2012
Uit: de Volkskrant, 17 juli 2012
13 juli 2012
Deltaplan voor 55-plussers
Luc Boelens en Joop Schippers vinden dat het tijd wordt voor een Deltaplan voor 55-plussers. (De Volkskrant, 13 juli 2012)
10 juli 2012
Ook 65-plussers concurreren op de arbeidsmarkt
Generatiegevecht om schaarse arbeidsplaatsen
Het lijkt regelrechte strijd om de schaarse arbeidsplaatsen. Hebben de 50-plussers te kampen met een ongunstige uitgangspositie tegenover jongere arbeidskrachten, nu is ook het 65-plus groep een serieus te nemen segment in deze concurrentiestrijd.
Het lijkt regelrechte strijd om de schaarse arbeidsplaatsen. Hebben de 50-plussers te kampen met een ongunstige uitgangspositie tegenover jongere arbeidskrachten, nu is ook het 65-plus groep een serieus te nemen segment in deze concurrentiestrijd.
07 juli 2012
Veel succes bij een volgende carrièrestap..
De uitsmijter van een afwijzingsbrief
Hoe moet de personeelsmedewerker de brief aan een afgewezen sollicitant afsluiten? Zijn daar regels voor?
Beterschapswens voor een ongeneeslijk zieke?
Een terminale ongeneeslijk zieke kun je beter geen kaartje met "Beterschap" sturen. De beleefdheidscultuur vraagt evenwel om een passende en stimulerende afsluiting. Zo ook is dat het geval bij de afwijzingsbrief op een sollicitatie. De correspondentiegids van de HRM-medewerker staat er blijkbaar vol mee. "Veel succes bij een volgende carrièrestap", vond ik persoonlijk de beroerdste reactie op de zoveelste hopeloze sollicitatiebrief van deze kansloze 55-plusser...
bloemlezing
Een bloemlezing uit de verdere oogst:
...en wens ik je veel succes bij het vinden van een andere interessante opdracht.
... en wens u succes bij eventuele verdere sollicitatieprocedures.
...and the best for your future endeavours
... en wensen u veel succes in uw verdere loopbaan.
... en wensen je veel succes bij eventuele andere sollicitaties.
...en we wensen u veel succes toe in uw verdere loopbaan
... en veel succes met eventuele verdere sollicitaties.
... en wens je veel succes met eventuele andere sollicitaties
... en succes met solliciteren!
... en veel succes bij eventuele verdere sollicitaties
... en wensen je veel succes bij een volgende carrièrestap.
05 juli 2012
50-plussers moeten mobieler worden.
We moeten niet zo vast op onze plek zitten en niet zo duur zijn, zegt Minister Kamp in de Volkskrant, van 5 juli 2012.
Uit: de Volkskrant, 5 juli 2012
Uit: de Volkskrant, 5 juli 2012
Labels:
50-plus,
50+,
50plus,
60+,
AOW leeftijd,
arbeidsmarkt,
flexibilisering,
generaties,
ontslagen,
ontslagrecht,
ouderenbeleid,
werkervaring,
werkloosheid,
werkzoekenden
03 juli 2012
16 mei 2012
55-plussers zijn digibeten
waarom wij overstappen op de iPad
55-plussers zijn digibeten, aldus de Volkskrant. Specifieker, redacteur Hans Pieter van Stein Callenfels lijkt dat te denken. "Bij V begrijpen we heel goed waarom jongere-ouderen overstappen op de iPad."
alles met een stekker
Op zijn Linkedin profiel zegt Hans Pieter van Stein Callenfels over zichzelf: "ik schrijf voor de tech-pagina's van de Volkskrant artikelen over gadgets, trends, internet: alles met een stekker."
Op 15 mei mocht hij weer wat van zich laten horen en daaruit blijkt dat zijn eigen stekker met de samenleving duidelijk niet goed aangesloten is.
digibetengeneratie?
Onder de kleine kop 'de opkomst van de digibetengeneratie' schrijft deze Hans Pieter van Stein Callenfels in de Volkskrant van 15 mei een stuk over allerlei handige apps waarin wij op een slimme manier onze gezondheid in de gaten kunnen houden, onze bloeddruk kunnen meten en wat hersengymnastiek kunnen doen voordat we op de bank in slaap vallen.
Wat denkt die jongen wel niet? En met de beeldredactie is het niet veel anders gesteld. Kijk maar eens wat die van een foto heeft uitgezocht om het betoog te illustreren!
55-plussers in het geweer
Gelukkig was ik niet de enige die zich opwond over deze beeldvorming. Evelien Drent uit Zoetermeer en Marcelle van der Leeuw reageerden vandaag in de ingezondenbrievenrubriek.
Als het maatschappelijke benul van Van Stein Callenfels de norm is van het gemiddelde redactielid, hoe serieus moeten wij de inhoud van de Volkskrant dan nog nemen?
55-plussers zijn digibeten, aldus de Volkskrant. Specifieker, redacteur Hans Pieter van Stein Callenfels lijkt dat te denken. "Bij V begrijpen we heel goed waarom jongere-ouderen overstappen op de iPad."
alles met een stekker
Op zijn Linkedin profiel zegt Hans Pieter van Stein Callenfels over zichzelf: "ik schrijf voor de tech-pagina's van de Volkskrant artikelen over gadgets, trends, internet: alles met een stekker."
Op 15 mei mocht hij weer wat van zich laten horen en daaruit blijkt dat zijn eigen stekker met de samenleving duidelijk niet goed aangesloten is.
digibetengeneratie?
Onder de kleine kop 'de opkomst van de digibetengeneratie' schrijft deze Hans Pieter van Stein Callenfels in de Volkskrant van 15 mei een stuk over allerlei handige apps waarin wij op een slimme manier onze gezondheid in de gaten kunnen houden, onze bloeddruk kunnen meten en wat hersengymnastiek kunnen doen voordat we op de bank in slaap vallen.
Wat denkt die jongen wel niet? En met de beeldredactie is het niet veel anders gesteld. Kijk maar eens wat die van een foto heeft uitgezocht om het betoog te illustreren!
55-plussers in het geweer
Gelukkig was ik niet de enige die zich opwond over deze beeldvorming. Evelien Drent uit Zoetermeer en Marcelle van der Leeuw reageerden vandaag in de ingezondenbrievenrubriek.
Als het maatschappelijke benul van Van Stein Callenfels de norm is van het gemiddelde redactielid, hoe serieus moeten wij de inhoud van de Volkskrant dan nog nemen?
Abonneren op:
Posts (Atom)






































