Posts tonen met het label ouderenbeleid. Alle posts tonen
Posts tonen met het label ouderenbeleid. Alle posts tonen

08 januari 2013

Waarom zouden ouderen demotie accepteren?

Moeten ouderen demotie accepteren?

Vandaag schrijft Peter de Waard in de Volkskrant een column over ervaring en de rol die dat speelt op de arbeidsmarkt. U begrijpt dat zijn betoog mij slecht uitkomt, want ik moet het juist hebben van die ervaring.

De werkloze 50-plusser die inmiddels zijn heil heeft gezocht in het ZZP-schap heeft zijn uurtarieven al lang naar beneden bijgesteld. Ik hoor daar dramatische voorbeelden van. Maar ook zij slepen daarmee niet hun gewenste opdrachten binnen. Ik vraag me dan ook af of aanpassing van de salarissen van oudere werknemers inderdaad leidt tot een grotere participatie van 50-plussers op de arbeidsmarkt. Wat gaan we doen als we de demotie als beleidsregel aanvaardbaar vinden en daarna blijkt dat deze aanpassing absoluut niet bijdraagt aan het veronderstelde effect? Dan zitten de oudere werknemers als ze toch worden ontslagen wel mooi met een lagere WW (en straks ook al kortere)uitkering. Ook als gevolg van het voorgespiegelde vergezicht van een baan tot zijn 67ste.

Dan ben je toch maar mooi bij de neus genomen door die mensen voor wie werkloosheid in hun leven vrijwel zeker nog nooit een rol heeft gespeeld. En een salarisaanpassing naar beneden kunnen zij wellicht ook beter in hun leven inpassen dan iemand die privé niet zo ruim kan budgetteren.


Hieronder de opvatting van Peter de Waard (Volkskrant, 8 januari 2013)


 

 

07 januari 2013

Getapte jongens mogen banen behouden

In NRC Handelsblad van 5 januari was de economie-katern speciaal gewijd aan werkloosheid en hoe we meer kans kunnen maken om een baan te krijgen of te behouden.

UWV

In de kolommen werd mijn twijfel over het werk van het UWV door een aantal mede-werklozen gedeeld. Twee uitspraken die ik er in dit verband (slechts ter illustratie) uitlicht zijn de volgende:








Waarvan akte.


kennis behouden en demotie
Elders in het katern worden in een bijdrage van Ariane Kleijwegt drie manieren genoemd om de kans op een baan te behouden. De eerste is een vrij bekende: blijf je kennis onderhouden, blijf je zelf ontwikkelen. De tweede is dat oudere werknemers genoegen moeten nemen met demotie: ga tegen een lager salaris werken. Cap Gemini Nederland was er vandaag als de kippen bij om oudere medewerkers voor te stellen 10 % salaris in te laten leveren, anders volgt er een reorganisatie die banen gaat kosten.
 

Is het niet ook CAP Gemini die in deze tijden van kantoorgebouwoverschotten meent een spiksplinternieuw hoofdkantoor aan de A2 bij Leidsche Rijn te moeten betrekken???


slijmen bij de baas
De  mooiste, maar ook bedenkelijkste quote kwam uit de mond van een voormalig personeelsadviseur van ABN AMRO Kilian Wawoe, tegenwoordig onderzoeker aan VU te Amsterdam.






Het advies om te blijven hangen op borrels en te slijmen bij je bazen!!!



Slijmen met de baas


Dat soort mensen valt vaak in de smaak bij de bazen, maar hebben bij collega's vaak een minder goed rapport. Nu gaan we natuurlijk een vloedgolf aan getapte jongens signaleren op de vrijdagmiddagborrels!! Graag verneem ik uw berichten. Ik weet al eens niet meer wat bedrijfsborrels zijn...

03 december 2012

Is maandag jippydag of baaldag?

Maandag: Jippydag of baaldag?

De maandag is traditioneel de dag van het begin van de werkweek. Voor de werkloze maakt het veelal niet meer uit welke dag van de week het is. De dagen lijken allemaal op elkaar. 





De maandag. Als je in het arbeidsproces bent opgenomen, dan baal je vaak van die dag. De werkweek begint weer. Je wacht op het mannetje met de zaag die op woensdag voorbij komt en daarna kijk je uit naar de vrijdagmiddagbedrijfsborrel. 

Daar heb ik als werkloze geen last van. Want voor mij zijn er geen werkweken meer. Alleen weken met sollicitatieverplichtingen. Voor mij maakt het niet zoveel verschil meer of het maandag woensdag of zondag is. De dagen gaan op elkaar lijken. Sterker nog, soms weet ik echt niet meer op welke dag van de week we leven. Dan moet ik op een krant of op teletekst kijken welke datum het is. Dan kan ik nagaan naar welke naam de dag luistert.




Vandaag is het weer maandag. Ik stuur wat "ik zoek werk" berichtjes op Twitter, kijk of er nog vacatures zijn waarop ik kan solliciteren, ik speel nog eens wat op Linkedin. Maar eigenlijk neem ik het zelf niet meer serieus. Jobcoaches en andere bemiddelaars kunnen beweren wat ze willen, maar als 55-plusser ben je vrijwel kansloos op de arbeidsmarkt. Maar dat kunnen zij natuurlijk niet van de hoge toren gaan roepen. Het is hun werk, daar verdienen zij hun geld mee. Ze moeten de werkloze hoop blijven geven en blijven aanzetten tot solliciteren.

Ondertussen voelt de 55-plusser zich 'aan de kant' gezet. Ik hoor van 'mijn regering' dat het wenselijk is dat ik langer doorwerk dan mijn leeftijdgenoten dat in het recente verleden gewend waren. En ik hoor op de radio een brallerige student opkomen voor de belangen van 'hardwerkende Nederlanders'.

Het is maandag en de eerste natte sneeuw is gevallen. Het is een trieste maandag.

21 november 2012

Sociale onderneming van 50-plussers

Groeiende langdurige werkloosheid 45-plussers

Zo maar een regel uit een nieuwsbericht van de vorige week.

De afgelopen vier jaar is de werkloosheid onder 45- tot 65-jarigen geleidelijk opgelopen van 93 duizend in het derde kwartaal van 2008 tot 173 duizend in het derde kwartaal van 2012.
Het aandeel werklozen van 45 tot 65 jaar dat op korte termijn uitstroomt naar werk is betrekkelijk klein. Van de werkloze 45-plussers in het tweede kwartaal van dit jaar hadden 25 duizend drie maanden later een baan. Dit komt neer op 15 procent.


VVD: er is wél werk, er zijn wél vacatures

En zo blijft het maar door gaan. De VVD-parlementariërs deden vorige week in het debat over de regeringsverklaring of ze in een andere wereld leven: zij beweren dat het wellicht moeilijk is, maar dat er wel degelijk banen zijn. Onze jobcoaches bij het UWV doen voor deze dwaallichten niet onder: ze erkennen dat het moeilijk is om een baan te verwerven, maar dat we desondanks gewoon door moeten gaan met het één keer per week solliciteren. Op wat?

Leeftijdsdiscrimninatie

Elke keer als er weer nieuwe cijfers beschikbaar komen, dan komen de diverse media steevast met illustratieve verhalen van slachtoffers van deze leeftijddiscriminatie. Want dat is het natuurlijk: jongeren gaan altijd voor. En waarom? Daar zijn geen redenen voor, want de 45plusser is helemaal niet star, is helemaal niet vaak ziek, heeft nog veel energie. Op jongeren hebben ze voor dat ze meer ervaring hebben, doordachter te werk gaan en vaak een uitgebreider netwerk hebben. 

Hier twee voorbeelden uit de Volkskrant van 16 november 2012. De 59-jarige personeelswerker Suzanne Neuman en de 51-jarige laborant Eric Oude Engberink.



50-plussers vormen interessant arbeidspotentieel
Bij al deze verhalen valt het op dat de 50plus-werklozen afkomstig zijn uit alle beroeps- en functiegroepen. Wie zitten er thuis allemaal zoal achter de geraniums: ontwerpers, ingenieurs, ambachtslieden, verkopers, boekhouders, administratief medewerkers, ict-ers, leraren, directeuren, projectleiders, magazijnbedienden. Ze zijn allen beschikbaar.

De sociale 50-plus onderneming

Waarom organiseren wij 50-plussers ons niet? Waarom trekken we geen lange neus naar het UWV en de HR-managers? Zet al onze kennis, vaardigheden en netwerken in een brainstormsessie bij elkaar, dan kan het toch niet uitblijven dat er een goed markt-idee ontstaat. Met ons allen beginnen we een heuse sociale onderneming. Met hart en ziel storten we ons op ons -uiteraard- florerend bedrijf. En we dragen onze eigen personeelschef, we gebruiken natuurlijk gewoon de ouderwetse functienamen, op om alleen te rekruteren uit het 'overschot' bij het UWV.Of zoals de politici zeggen: uit de groepen in de samenleving die een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Kansloze werklozen, bedoelen ze.

17 augustus 2012

Boven 45 ben je kansloos

Het werkloosheidscijfer is in juli opgelopen naar het half miljoen. De Volkskrant van 17 augustus laat een aantal werklozen uit verschillende leeftijdscategorieën aan het woord over hoe zij hun werkloosheid ervaren en wat dat betekent voor hun dagelijks leven. Zo ook mijn generatiegenoot Jan-Ernst de Planque. "Boven 45 ben je kansloos", zo zegt hij. Ik kan me helemaal vinden in wat hij vertelt.


17 juli 2012

Generatiemanagement - XXX

Op 7 maart 2012 hebben we hier al eens gesproken over de verschillende generaties op de werkvloer. Rijp en Groen heette het. Die gingen met elkaar in dialoog. Zet een groep Human Resource Managers aan dit onderwerp, dan wordt de verschrikkelijke term 'generatiemanagement' gebruikt. Een X-er erbij, zo staat vandaag in de Volkskrant, doet wonderen. Drie X-en en je hebt XXX, zou ik  er aan toe willen voegen.





Uit: de Volkskrant, 17 juli 2012

13 juli 2012

Deltaplan voor 55-plussers

Luc Boelens en Joop Schippers vinden dat het tijd wordt voor een Deltaplan voor 55-plussers. (De Volkskrant, 13 juli 2012)





10 juli 2012

Ook 65-plussers concurreren op de arbeidsmarkt

Generatiegevecht om schaarse arbeidsplaatsen

Het lijkt regelrechte strijd om de schaarse arbeidsplaatsen. Hebben de 50-plussers te kampen met een ongunstige uitgangspositie tegenover jongere arbeidskrachten, nu is ook het 65-plus groep een serieus te nemen segment in deze concurrentiestrijd.


05 juli 2012

50-plussers moeten mobieler worden.

We moeten niet zo vast op onze plek zitten en niet zo duur zijn, zegt Minister Kamp in de Volkskrant, van 5 juli 2012.









Uit: de Volkskrant, 5 juli 2012

04 mei 2012

Werkloze 50-plussers ook niet geschikt als vrijwilliger?

50+? Natuurlijk is er nog werk voor je!
"Als je maar goed je best blijft doen, dan is er vast ook nog wel een plaats voor jou op de arbeidsmarkt." Ik laat haar maar praten, ik geloof daar niet (meer) in.

Ik ben inmiddels in de fase dat ik alleen nog maar sollicitatiebrieven schrijf om aan mijn sollicitatieplicht van het UWV te voldoen. De brieven zijn allemaal wel serieus geschreven, daarover moet geen misverstand bestaan. Maar ik ga er eigenlijk al bij voorbaat vanuit dat ik toch wel wordt afgewezen. En meestal heb ik gelijk. Opgepast: laat de geleerden onder ons alsjeblieft niet gaan kwebbelen over 'selffulfilling prophesies'. Ik weet echt wel wat dat betekent. En zo werkt het in dit geval dus niet!|

politici en werkgevers over 50-plussers

Ik ben gewoon te oud, men heeft liever jonge mensen. Althans de werkgevers. De politiek en de vertegenwoordigers van de werkgevers zitten maar te zeuren over een 'versnelde invoering van de verhoging van de AOW-leeftijd'. Ja lekker! 

...en  maar wijzen en gebaren...
Die politici en die werkgeversvertegenwoordigers weten niet wat het is om 50+ en werkloos te zijn. Als het moment zich voordoet dan kiezen zij er zelf voor om van baan te verwisselen. Zij kunnen stoppen - de volgende dag worden ze voor een nieuwe betrekking gevraagd. 

Gevraagd! Niet oneindig veel sollicitatiebrieven schrijven. Nee, zij worden gevraagd. En weet u, eigenlijk hadden ze ook niet anders verwacht. Ze praten over ons, maar ze weten helemaal niks van ons!

Vrijwilligerswerk dan?
Daar zit je dan met je goede bedoelingen thuis achter de geraniums. Dat hoeft niet, want  er is genoeg nuttig vrijwilligerswerk te doen. Zegt men, en dat zal ook wel zo zijn.
Maar al die keren dat ik - ook weer heel serieus- heb gereageerd , kreeg ik doodleuk te horen dat die functie al lang niet meer bestaat. "Stond die nog bij de vrijwilligersvacatures? Dat had niet gemoeten. Sorry."

Deze week heb ik weer mijn belangstelling kenbaar gemaakt voor een bepaald soort vrijwilligerswerk. Tot op heden, het is al vier dagen geleden, nog niks gehoord.

Je zult maar 50+ en werkloos zijn.

Graag doorsturen naar die immer glimlachende minister Kamp, VNO-NCW-Wientjes en premier Rutte.

24 april 2012

Politiek en de AOW-leeftijd


doorwerken na je 65ste
De vanzelfsprekendheid waarmee politici beweren dat 'iedereen in Nederland' begrijpt dat de AOW-leeftijd zo snel mogelijk verhoogd moet worden is opvallend. Ik begrijp niet waarom dat zou moeten als ze ons als 50-jarigen al niet meer serieus nemen voor een normale positie in het arbeidsproces.

arbeidsmarkt en ouderenbeleid
Ik hoop dat journalisten in de komende campagne daarop ook zullen doorvragen en dat ze geen genoegen nemen met praatjes over aantrekken van de economie en dat dan de banen ook voor 65-plussers vanzelf komen. Er is gericht ouderenbeleid op de arbeidsmarkt nodig!

17 april 2012

Scheepswerf Grave ten grave gedragen?

Nog geen vier jaar geleden was men trots op scheepswerf Grave. Continuïteit was het belangrijkste in de ogen van de succesvolle directeur Van Kessel

Hoe schrijnend om te zien dat diezelfde directeur de werf nu ten grave draagt. En als we dan de beelden hieronder zien dan hoeven we niet te twijfelen aan de loyaliteit en inzet van werknemers die de leeftijd van 55 zijn gepasseerd

04 april 2012

VW-busje en 65-klussers



VW-busje is 65 jaar
Het Volkswagenbusje bestaat 65 jaar. Voor dit automerk reden om 65-plussers die nog actief aan het arbeidsproces deelnemen in een reclamecampagne te eren. Er is een speciale galerij met actieve 65-klussers. En als u zelf ook zo iemand bent, of u kent zo iemand dan kunt u hem/haar/zichzelf aanmelden. Dan maakt u kans op een Transporter. Want zo heten Volkswagenbusjes tegenwoordig. 

Campagne voor 50-klussers??
Ik zat te bedenken dat het voor andere merken misschien wel een aardig idee is om een "tegen-campagne" te organiseren die extra ruimte geeft aan werkloze 50-plussers en 65-minners. Mensen die op de echte arbeidsmarkt feitelijk al zijn afgeschreven, maar die bij dat betreffende merk nog volop kansen krijgen. 

Nederlands bedrijfsleven
BMW doet dat in Duitsland al. Maar daar hebben we in Nederland niets aan. En we hebben geen nationale auto-industrie meer. Wie zou dat in Nederland kunnen doen? Wie heeft suggesties? Wie pakt de handschoen op??

 




29 maart 2012

Net zo oud als in de film met Clooney


Net als in de film...
Peter de Waard schetst in de Volkskrant van 28 maart 2012 waarom werkgeversvoorzitter Wientjes (VNO-NCW) ons zo graag aan 'een droombaan' wil helpen.