Posts tonen met het label productiviteit. Alle posts tonen
Posts tonen met het label productiviteit. Alle posts tonen

01 december 2012

50-plussers als doelgroep

Wij als 50-plussers vormen een interessante groep om bestudeerd te worden. Kansloos op de arbeidsmarkt. Of toch niet? Kansrijk binnen de marketing: een marketing studie naar 50+ en slapen. Jazeker, u leest het goed: slapen!

UWV en inspiratie
In de Volkskrant van 1 december vertelt Frank Kalshoven dat hij op een door het UWV georganiseerde inspiratiebijeenkomst is geweest. Ik zal het u eerlijk zeggen. Ik ben er niet geweest. Maar ik wist ook niet dat het was. En had ik het geweten, dan was ik vast niet gegaan. U weet hoe ik denk over het UWV. UWV en inpiratie dat zijn woorden die in mijn beleving niet samengaan. Ik heb u daar in eerdere bijdragen al over verteld.

Nu weet ik dat UWV graag bijeenkomsten voor ons 50-plussers organiseert, waarbij we worden gestimuleerd om alle moderne vormen van baanverwerving te gebruiken. Ik heb dat soort trajecten al meerdere keren meegemaakt, ik heb mijn Linkedin-profiel op 100 procent staan, sinds 29 november zitten er,aldus Linkedin, 11048 nieuwe personen in mijn netwerk. Al gaat de lift met grote snelheid van de eerste naar de tweede verdieping, mijn inspirerende pitch is al afgerateld voor dat de lift zijn bestemming heeft bereikt. Ik word er zelf moe van. Maar een baan heeft al dat moois nog niet opgeleverd.

Kalshoven is dus wel geweest. Niet als werkloze, maar als prater. Hij leerde op deze UWV-bijeenkomsten dat de 50-plusser helemaal niet star is, best bereid is om voor een nieuw baan te reizen en zelfs om salariseisen te temperen. Ook dat was voor ons al 'oud nieuws'. We moeten dan maar hopen dat er vele beleidsmakers en werkgevers in de zaal zaten toen Kalshoven zijn 'slodderwetenschappelijke enquetes' uitvoerde. Dat het hen maar heeft mogen inspireren.






50-plussers en de slaapmarkt


Er worden meer inspiratiebijeenkomsten over ons 50-plussers gehouden. Maar dan gaat het in onze hoedanigheid van consument. Bureauvijftig organiseerde samen met de Persgroep een sessie over 50+. Dat bureau heeft ten behoeve van Auping een onderzoek naar ons soort uitgevoerd. Slapen en 50-plus dat lijkt wel goede combinatie te vormen. Of toch niet? Ook onder marketeers blijken nog wel wat misverstanden te bestaan over wat en wie we zijn. Bekijkt u deze leuke presentatie maar eens op uw gemak. Dat stukje Nordic Walking kan morgen ook nog wel....
 

Bekijk hier de presentatie van Arjen in 't Veld  en Karin Kraima op de Advertiser's Academy: Kansen op de 50+ markt


16 mei 2012

55-plussers zijn digibeten

waarom wij overstappen op de iPad
55-plussers zijn digibeten, aldus de Volkskrant. Specifieker, redacteur Hans Pieter van Stein Callenfels lijkt dat te denken. "Bij V begrijpen we heel goed waarom jongere-ouderen overstappen op de iPad."

alles met een stekker
Op zijn Linkedin profiel zegt Hans Pieter van Stein Callenfels over zichzelf: "ik schrijf voor de tech-pagina's van de Volkskrant artikelen over gadgets, trends, internet: alles met een stekker." 

Op 15 mei mocht hij weer wat van zich laten horen en daaruit blijkt dat zijn eigen stekker met de samenleving duidelijk niet goed aangesloten is.






digibetengeneratie?
Onder de kleine kop 'de opkomst van de digibetengeneratie' schrijft deze Hans Pieter van Stein Callenfels in de Volkskrant van 15 mei een stuk over allerlei handige apps waarin wij op een slimme manier onze gezondheid in de gaten kunnen houden, onze bloeddruk kunnen meten en wat hersengymnastiek kunnen doen voordat we op de bank in slaap vallen.

Wat denkt die jongen wel niet? En met de beeldredactie is het niet veel anders gesteld. Kijk maar eens wat die van een foto heeft uitgezocht om het betoog te illustreren!





55-plussers in het geweer
Gelukkig was ik niet de enige die zich opwond over deze beeldvorming. Evelien Drent uit Zoetermeer en Marcelle van der Leeuw reageerden vandaag in de ingezondenbrievenrubriek.


 

Als het maatschappelijke benul van Van Stein Callenfels de norm is van het gemiddelde redactielid, hoe serieus moeten wij de inhoud van de Volkskrant dan nog nemen?

29 maart 2012

Net zo oud als in de film met Clooney


Net als in de film...
Peter de Waard schetst in de Volkskrant van 28 maart 2012 waarom werkgeversvoorzitter Wientjes (VNO-NCW) ons zo graag aan 'een droombaan' wil helpen.








11 maart 2012

Ouderen dragen juist bij aan de productiviteit!

Arie Stolk is redacteur bij het blad Geron een kwartaaltijdschrift voor ieder die beroepsmatig of anderszins betrokken is bij ouderen, door het dagelijks werk, door beleid of door onderzoek. Gerōn biedt een platform voor discussie en geeft informatie over het ouder worden en het werken met en voor ouderen. Toe maar!

ouderen en productiviteit
Stolk draagt ook bij in de meningsuitwisseling over de 'kansloze 55-plussers' op de arbeidmarkt door middel van een ingezonden brief in de Volkskrant. Hij meent dat de 150 extra coaches die het UWV voor deze doelgroep wil aanstellen weggegooid geld is. Want het zijn de werkgevers die er van doordrongen moet worden dat ouderen op de werkvloer juist bijdragen aan de productiviteit van een bedrijf

Uit: de Volkskrant, 10 maart 2012