17 februari 2012

Sollicitatiebrieven per e-mail versturen

Van kroontjespen tot DTP
De eerste sollicitatiebrieven in mijn beroepscarrière stammen uit begin jaren 80 van de vorige eeuw. Toen was ik altijd onzeker of het goed was dat ik de sollicitatiebrief typte. Want eigenlijk is mij nog geleerd dat een sollicitatiebrief handgeschreven dient te worden. Die tijd is voorbij. 



Als iemand via een sociaal plan in het werklozenbestaan is beland, dan is de kans niet denkbeeldig dat hij via een loopbaanbegeleidingscoach opnieuw brieven en cv's heeft leren schrijven: met schitterend vorm gegeven documenten bieden sollicitanten tegenwoordig tegen elkaar op.


Acquisitie niet op prijs gesteld
Als regelmatig lezer van personeelsadvertenties herken je bepaalde trends in de wereld van de Human Resources. Zo voegt menige instelling aan de tekst van de vacaturetekst toe dat 'acquisitie niet op prijs wordt gesteld'. Van wie verwachten ze dan telefoon? Van headhunters en detacheringsbureaus?

Tegenwoordig is het ook de de normaalste zaak van de wereld dat je de mooie brief en cv per elektronische post naar de instelling kan sturen. Soms is de sollicitatie zelf helemaal geautomatiseerd. Ik laad dan mijn CV op en hooguit tien seconden later zie ik al mijn gegevens uit het cv keurig in allerlei velden vermeld staan.




De ouderwetse postbode van de PTT
Van PTT-postbode tot E-mail
Deze week zag ik voor het eerst een nieuw fenomeen in de advertentie opduiken. Had ik inmiddels al lang begrepen dat een met kroontjespen geschreven sollicitatiebrief geen aanbeveling is,
een door de ouderwetse postbode bezorgde brief kan ook wel eens op voorhand een hopeloze missie zijn.

Het Stedelijk Museum in Amsterdam heeft expliciet in haar advertenties opgenomen dat "sollicitaties per brief niet in behandeling worden genomen".

(17 februari 2012)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten