07 maart 2012

Generaties en werk(loosheid)

Als 50-plussers maken we in de wereld van de bestudering van de organisatieleer en arbeidsmarkt deel uit van een aparte categorie. We zijn van de generatie X, Nix, of zo u wilt de Verloren generatie

Vier generaties arbeidskrachten
Dergelijke indelingen zijn niet nieuw. H.A. Becker kwam al in 1992 in de studie ‘Generaties en hun kansen’  tot de volgende indeling:


  • De Protestgeneratie; geboortejaren 1940 – 1955.
    Belangrijkste kenmerken: idealistisch en gedreven, zoeken draagvlak voor ‘het’ idee, voorkeur voor (her)structureren.
  • De Generatie X; geboortejaren 1955 – 1970
    Belangrijkste kenmerken: bescheiden en nuchter, willen verschillen constructief verbinden, proces-georiënteerde professionals.
  • De Pragmatische Generatie; geboortejaren 1970 – 1985
    Belangrijkste kenmerken: gedreven netwerkers die snel concrete resultaten willen, zijn gericht op kennis benutten en toepassen, en vlot leren in het werk
  • De Screenagers of generatie Einstein; geboortejaren 1985 – 2000
    Belangrijkste kenmerken: slim en grenzeloos actief, authentieke multi-taskers, willen zich overal snel thuis voelen.

Generatie X
Ik behoor tot de Generatie X. Soms ook wel aangeduid met de Generatie Nix of Verloren generatie. Ja, we staan er mooi op! Ik zelf had mijn eerste 'echte baan' in 1984. En ik behoor nu eigenlijk alweer tot de overbodig geworden beroepsgroep. Wie wil me nog?

Studiedag
Als we al werken dan lijkt de samenwerking tussen de verschillende generaties niet altijd van een leien dakje te lopen. Omdat van ons wordt verwacht dat we toch tot 67 door moeten werken is er ook genoeg reden om een speciale studiedag aan de verschillende generaties op de werkvloer te besteden. Op 31 maart 2012 is in de Geertekerk in Utrecht de generatiedialoog 'Werk en Loopbaan'. Alle generaties mogen meedoen, maar we moeten wel 30 euro meebrengen om deel te nemen.

Misschien een idee om iets vergelijkbaars ook eens voor werklozen te organiseren. Want in de strijd om de schaarse banen spelen verwachtingen en vooroordelen die met de verschillende generaties samenhangen naar mijn gevoel ook een belangrijke rol. Mag dat dan gratis zijn??



Mooie filmpjes
De organisatie heeft een moderne 'screenage' prezi-presentatie gemaakt met leuke filmpjes over de verschillende categorieën. Ja, ik ben van de generatie Cruijff, Sjef van Oekel, Simplisties Verbond, Joop Zoetemelk, de treinkapingen en Herman Brood. Alleen daarom al is het leuk om deze presentatie even te bekijken. En we hebben daar als werkloze Nix-ers immers ook tijd genoeg voor...

1 opmerking:

  1. Hallo Albert, ik reageer hier maar even, geeft wat meer ruimte dan een tweet. De Einsteiners en babyboomers zijn nieuwsgierig naar elkaar, herkennen iets bij elkaar qua authenticiteit en drive. De babyboomers willen graag gesprekspartner en coach zijn voor hen. In organisaties zie je echter te weinig aansluiting tussen jongere en oudere generaties en dat is mijn wens: laat ze elkaar daar ook vinden en er een vruchtbare samenwerking van maken.

    Leuk dat je het volgt en jammer dat je er niet bij was op 31 maart.

    Groet, Wilma van der Laan (castagnecoach)

    BeantwoordenVerwijderen