27 maart 2012

Op sollicitatiegesprek? Eerst douchen!

Uitnodiging voor een sollicitatiegesprek
Vandaag stond er in het economie-katern van de Volkskrant een stuk over kleding en solliciteren. Nu moet het al heel wonderlijk lopen wil er bij ons 50-plussers nog een brief in de bus vallen met de tekst "naar aanleiding van uw sollicitatie nodigen wij u hierbij uit voor een gesprek op maandag 2 april"  Ik zou me in ieder geval een hoedje schrikken!



Hoe ga ik gekleed op een sollicitatiegesprek?
Waar ik al lang niet meer bij heb stilgestaan zijn de kledinggewoontes tijdens het solliciteren. Van ons wordt tegenwoordig verwacht dat we er lustig op los twitteren, dat onze LinkedIn-profiel op 100% staat en dat we ons een slag in de rondte netwerken. Maar moeten we ons vandaag de dag ook in een moderne kledingoutfit laten hijsen? Of zijn de sollicitatie-mores in de loop der jaren ook wat informeler geworden? We zien de geachte afgevaardigden in de Tweede Kamer toch ook niet meer met stropdas om achter het katheder staan? Dus ik neem aan dat ik als een gewone doordeweekse onderknuppel toch ook niet meer in driedelig pak op het sollicitatiegesprek wordt verwacht.



Dress for success
Gelukkig biedt de markt uitkomst. Dress for success geeft advies en gratis kleding voor een goed sollicitatiegesprek. Er stond vandaag in de Volkskrant dus een heel stuk over in.

Eén passage vond ik opmerkelijk:  




Ja, dat is misschien wel een goed idee als ik word uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek: ik ga me dan een keer douchen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten