Posts tonen met het label sollicitatiebrief. Alle posts tonen
Posts tonen met het label sollicitatiebrief. Alle posts tonen

12 april 2013

Werkman is niet meer werkloos

Werkman is niet meer werkloos
Het stond er altijd vrij duidelijk "Werkman is Werkloos". Een 50-plusser die op alle manieren probeert een baan te verwerven, maar zich al bij de verzending van een sollicitatiebrief kansloos voelt. Horden professionals hebben zich over het geval Werkman gebogen. Werkman moest gaan Linkedinnen en Twitteren, de cv van Werkman was te traditioneel. Alles heb ik gedaan om mij aan de mores van de moderne recruiting-services aan te passen. Heb zelfs overwogen de brieven met parfum te besprenkelen, maar digitaal verstuurde brieven ruiken niet. Na twee jaar was ik nog geen meter dichter bij een baan gekomen.




Langdurig werkloze vijftiger
Het UWV gaf mij te verstaan dat zij mij rekende tot de groep gebutste 50-plussers. Ze drukte mij op het hart dat ik me nu ook moest openstellen voor minder passende banen. Ik kreeg al mails dat ik een opleiding kon krijgen als beveiligingsmedewerker: in een museum of in een filiaal van Albert Heijn met een V op de revers belangrijk lopen doen. De moed zakte mij bijkans in de schoenen.



In februari ging ik op vakantie naar een ver buitenland. Ik had het UWV niet ingelicht over deze vakantie, want dat moet je eigenlijk wel doen. Net als je je eigenlijk ook ziek moet melden als je ziek bent. Mijn vader zou dat hebben gedaan, maar ik geloofde dat wel.

Vervullen sollicitatieplicht
Op een warme avond op dat tropische balkon
zat ik te bedenken dat ik die week nog aan mijn sollicitatieplicht moest voldoen. Op Internet zocht ik lukraak naar advertenties die misschien enigszins passend genoemd zouden kunnen worden. Daarop stuurde ik een briefje naar een organisatie waar de werk- en reïntegratiecoaches geen brood van lusten. Tien regeltjes: dit is Werkman, Werkman zag uw advertentie, Werkman heeft dit, dit en dat gedaan. Werkman denkt dus dat hij uiterst geschikt is voor die functie. Klaar! 


Twee weken later stond ik in de vroege ochtend in een gure noordoostenwind bij een tramhalte in Amsterdam: de vakantie was voorbij. Het UWV om de tuin geleid, maar ik nog steeds werkloos. 


Eenmaal thuis, zo rond koffietijd, ging de telefoon. De adverterende organisatie had mijn brief ontvangen en wilde mij graag uitnodigen voor een gesprek. Ik zei direct dat ik daar heel erg enthousiast over was en dat ik zeker op het voorgestelde tijdstip aanwezig zou zijn. In alle eerlijkheid: ik had geen idee waarop ik precies had gesolliciteerd, en ook pakte ik de atlas erbij om te zien waar die plaats nu eigenlijk lag. Bleek op meer dan anderhalf uur autorijden van huis.




Ik ben gegaan. Men zei me dat ik de perfecte brief had geschreven, sober, maar inhoudelijk wel de functie dekkend. Ik ging de strijd aan met zes andere kandidaten. Een week later was ik aangenomen. Het kan snel gaan.





Nieuwe baan  - einde weblog
Dit is dus het einde van weblog "Werkman is Werkloos". Ik werd gelezen. Ik werd uitgenodigd door kranten, radio en tv om bij te dragen over een item over dit onderwerp. Ja lekker! Ik zocht een baan, geen publiciteit. Ook al had dat misschien daarbij wel kunnen helpen. Maar hoever moet/wil een mens gaan??
 

Achter alles wat ik op dit weblog heb geschreven over de positie van 50+ werklozen blijf ik onverkort staan. De positie van de 50+ werkloze is vrij hopeloos. De werk- loopbaan- en reïntegratiecoaches kunnen mooi praten, maar hun oplossingen kunnen ook van Internet worden gehaald.




Het enige wat een 50-plusser naar mijn mening nodig heeft is inspiratie. Dat hij oprecht geloof en perspectief krijgt op een betere toekomst. Geen kruideniers die lopen te miezemuizen over het aantal pagina's dat een CV zou mogen bevatten en beweren dat Linkedin voor iedereen hét instrument is in de zoektocht naar een nieuwe baan en je adviseren dat je rechtop moet zitten bij een sollicitatiegesprek. Dat zeggen ze alleen maar om hun eigen een positie op de arbeidsmarkt te rechtvaardigen.

Genoeg nu. Ik moet naar mijn werk... de bloemen zijn voor de secretaresse!








31 maart 2012

Nieuw gedicht in de reeks werklozenpoëzie: Afwijzing 2:

Werklozenpoëzie

Op 23 maart was de eerste aflevering in deze serie werkloosheidspoëzie. Vandaag het tweede gedicht:









Afwijzing (2)

Naar aanleiding 
van je gegevens
in relatie 
tot de activiteiten
van de genoemde afdeling
zien wij 
onvoldoende 
aanknopingspunten. 

een nadere kennismaking 
is daarom
wat ons betreft
minder relevant.

Wij danken je hartelijk 
voor
je belangstelling
in onze organisatie
en wensen je
veel succes
bij een volgende
carrièrestap.


(Afwijzing sollicitatie: 30 maart 2012)

23 maart 2012

Gedicht: Afwijzing

Afgewezen

Voor deze vacature zijn 85 reacties binnengekomen.
Je sollicitatie is beoordeeld aan de hand van de in de vacature vermelde functie-eisen.
Vervolgens is een afweging gemaakt tussen de verschillende sollicitanten.
Daarop heeft de selectiecommissie besloten jou niet uit te nodigen voor een gesprek,
omdat er sollicitanten zijn die qua opleiding en werkervaring beter voldoen aan het profiel.

Ik dank je voor je belangstelling en wens je succes bij verdere sollicitaties.

(Afwijzing sollicitatie: 23 maart 2012

21 februari 2012

Beeldprofiel bij sollicitatiebrief?

In een Linkedin-groep wisselen een aantal leden al enkele weken tips uit over hoe men zich kan onderscheiden van de collega's uit diezelfde groep. Dat is nodig, want ze solliciteren namelijk allemaal op dezelfde vacatures. Het is een (z)ware concurrentiestrijd. Ze bevelen coaches aan, ze maken hypermoderne grafisch vormgegeven cv's, ze laten cv-checks uitvoeren en ze doen proefstages om een droomjob te verwerven.

Het beeldprofiel: €750 euro
En nu is er een nieuw fenomeen geïntroduceerd. Iemand suggereert om een online beeldprofiel te laten maken. Een klein beeldverhaaltje dat altijd online beschikbaar is en bij iedere digitale cv gevoegd kan worden. We worden verwezen naar de website van deze inzender. De productie en het gebruik van een beeldprofiel kost € 750,-- exclusief 19% BTW. Alsof de werklozen dat even achteloos uit hun mouwen kunnen schudden.

Hier is een dergelijk beeldverhaal, waarin Thomas Sengers zijn gitaarlessen promoot:




Beeldprofiel Thomas Sengers from Marcel Terlouw on Vimeo.




Beeldprofiel met Animoto: $ 5
Er kwam een gepast crisisantwoord. Deze niet werkende werkzoekende is geen voorstander van weer een nieuwe standaard in de productie van sollicitatiestukken. Hij is bang dat hij binnenkort STER-reclamespotje moet laten maken om nog aan de bak te komen. Maar hij is de beroerdste niet: als er mensen zijn die dan toch graag een beeldprofiel willen maken, dan hoeft die volgens hem helemaal geen 750 euro te betalen. Met 5 Amerikaanse dollars heeft men een maandabonnement op Animoto en kan men na wat creatief knutselen zelf gelijkwaardige beeldprofielen maken.

Kost helemaal niks!

"Ik toep over", zegt een derde: Het hoeft zelfs geen 5 USD te kosten. Maak een PPP (Powerpoint) en sla het ergens in de cloud op (google.docs, box etc) als flash in een viewer met bijvoorbeeld de gratis plugin van ISpring. Gratis dus, helemaal voor niks, noppes!!!

 Hier is een mooi voorbeeld van een zelf geknutseld CV van Eileen Sweeney op YouTube:





Wij kunnen aan de slag: we sluiten bij onze volgende sollicitatie een beeldprofiel bij!

Mogen wij ondertussen ook die van u even zien??


(22 februari 2012)


18 februari 2012

Gebruik geen zware functietitels in sollicitatiebrief

Internet is vergeven van sites van bureaus die ons willen helpen met het vinden van een baan. Op de site Vacature trof ik speciaal 10 sollicitatietips voor 50-plussers aan.
aan. De pagina suggereert dat we vaderlijk bij de hand worden genomen door een goed in het pak zittende meneer met borstelwenkbrauwen.

We gaan de komende tijd deze 10 tips eens vanuit het perspectief van de vijftigjarige 'niet werkende werkzoekende' bespreken.

Geen zware functietitels
Tip 1 luidt: Gebruik geen te zware functietitels.
Mij lijkt dat deze tip ook gericht kan worden aan de opstellers van vacatures. Ik blader even wat in de vacaturesites.

2012: vage functienamen

Zomaar een aantal functies die in Nederland bij Nederlandse bedrijven worden aangeboden:

Manager Business Intelligence Competence Center (BICC)
Manager Collection Strategies & Process Improvement
Ervaren adviseur (50%) en OECI Accreditation & Designation Programme Coordinator (50%)
Consultant Performance Management & Measurement
Senior Compliance Officer
SAP Lead Basis Administrator
Flexsecretaresse
Senior Model Validator
Quality Control Inspector
Diagnosetechnicus
Lead Integration Architect
Sales-driven Senior Recruitment Consultant
Supervisor Front Office
Medewerker General Accounting


Bakker gevraagd in 1963

Gewone functienamen
Naast de gewichtigdoenerij bestaat er in 2012 gelukkig ook nog de gewoondoenerij.
Want ik kan ook solliciteren naar de volgende functies:

Vrachtwagenchauffeur
Ervaren Jongerenwerker
Banketbakker (m/v)
Archivaris
Receptionist(e)
Zelfstandig Werkend Kok
Ervaren treinmachinist
Boekhouder / administrateur
Winkelmedewerker
Tandarts
Verpleegkundige
Wasstraatmedewerker
1963: Monteurs gevraagd - aangename werkkring


Wildgroei in functietitels
Overigens schreef Roeland Muskens in januari 2001 al een aardig stukje over de wildgroei in functietitels. Grappig is op het einde een soort woordenboek. Het werk wordt in gewoon Nederlands voor ons verklaard. En dan blijkt dat het vaak om hele gewone banen te gaan...

(18 februari 2012)

17 februari 2012

Sollicitatiebrieven per e-mail versturen

Van kroontjespen tot DTP
De eerste sollicitatiebrieven in mijn beroepscarrière stammen uit begin jaren 80 van de vorige eeuw. Toen was ik altijd onzeker of het goed was dat ik de sollicitatiebrief typte. Want eigenlijk is mij nog geleerd dat een sollicitatiebrief handgeschreven dient te worden. Die tijd is voorbij. 



Als iemand via een sociaal plan in het werklozenbestaan is beland, dan is de kans niet denkbeeldig dat hij via een loopbaanbegeleidingscoach opnieuw brieven en cv's heeft leren schrijven: met schitterend vorm gegeven documenten bieden sollicitanten tegenwoordig tegen elkaar op.


Acquisitie niet op prijs gesteld
Als regelmatig lezer van personeelsadvertenties herken je bepaalde trends in de wereld van de Human Resources. Zo voegt menige instelling aan de tekst van de vacaturetekst toe dat 'acquisitie niet op prijs wordt gesteld'. Van wie verwachten ze dan telefoon? Van headhunters en detacheringsbureaus?

Tegenwoordig is het ook de de normaalste zaak van de wereld dat je de mooie brief en cv per elektronische post naar de instelling kan sturen. Soms is de sollicitatie zelf helemaal geautomatiseerd. Ik laad dan mijn CV op en hooguit tien seconden later zie ik al mijn gegevens uit het cv keurig in allerlei velden vermeld staan.




De ouderwetse postbode van de PTT
Van PTT-postbode tot E-mail
Deze week zag ik voor het eerst een nieuw fenomeen in de advertentie opduiken. Had ik inmiddels al lang begrepen dat een met kroontjespen geschreven sollicitatiebrief geen aanbeveling is,
een door de ouderwetse postbode bezorgde brief kan ook wel eens op voorhand een hopeloze missie zijn.

Het Stedelijk Museum in Amsterdam heeft expliciet in haar advertenties opgenomen dat "sollicitaties per brief niet in behandeling worden genomen".

(17 februari 2012)